שטף דם בלחמית העין (Sub-conjunctival Hemorrhage) הוא תופעה שכיחה, שגורמת להופעה של כתם אדום על פני החלק הלבן של העין. למרות המראה המבהיל של עין אדומה כדם, אין כל צורך בטיפול והדימום חולף מעצמו מבלי להשאיר סימן.
הדימום נגרם עקב קרע בדופן של אחד הנימים הרבים המצויים בלחמית העין. הלחמית הינה קרום דקיק ושקוף למחצה המכסה את הלובן (סקלרה) ואת צידם הפנימי של העפעפיים ועשיר מאד בכלי דם. לכלי הדם הללו דופן דקיקה העלולה להיקרע בקלות, בעיקר בגילאים מבוגרים. הסימפטום העיקרי הוא הופעת כתם אדום כהה או מבריק על פני הלובן. הדם שפרץ מכלי הדם הקטן "נתקע" מתחת ללחמית ולכן לא יכול להיספג במהירות.
במקרים רבים הדימום כלל לא קשור למחלה או לחבלה ויופיע כתופעה מבודדת, בדומה להופעת ״סימן כחול״ על פני העור או לדימום ספונטני מהאף.
יש להתייעץ עם הרופא אם שטף הדם נמשך למעלה ממספר ימים, או במצב בו הדימום מופיע בשתי העיניים בו זמנית. כששטף הדם נובע מפציעה קלה, העין תרפא בכוחות עצמה בתוך מספר ימים והדם יתפזר.