נגישות

טיפול נמרץ כללי - מידע למשפחות המטופלים

משפחה יקרה,

ברגעים אלו יקירכם מתקבל לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ כללי ואנו רוצים לתת לו את הטיפול המיטבי.

המידע המובא לפניכם, נועד להקל על הקושי וחוסר הוודאות בהם אתם נתונים בזמן שהות יקירכם ביחידה, ולסייע לכם המשפחות, להכיר את השגרה היומית ביחידה.

אנו עומדים לשירותכם בכל פנייה ושאלה,

צוות היחידה

מידע כללי

צוות

מנהל היחידה: פרופ' ואן הרדן ורנון

אחות ראשית: ד״ר שלי אשכנזי

מזכירת היחידה: גב' עדן יפרח

עובדת סוציאלית: גב' ענת הרץ

צוות היחידה הינו רב מקצועי וכולל: רופא אחראי, רופאים מומחים, רופאים מתמחים, אחיות, עובדת סוציאלית, דיאטנית, פיזיותרפיסט, מזכירה, עובדי כוח עזר, בת שירות לאומי, סטודנטים לרפואה וסיעוד.

טלפונים

היחידה לטיפול נמרץ מחולקת לשני אזורים:

אזור 3: חדרים 17-24 טלפון : 02-6776556

אזור 2: חדרים 25-32 טלפון: 02-6775983

יש לברר עם האחות המטפלת באיזה חדר מאושפז יקירכם.

סדר יום ביחידה

08:00 - 06:00 קבלה ומסירת משמרת צוות הסיעודי

09:00 - 08:00 מסירת היחידה מרופא תורן לרופאים

13:00 - 10:00 ביקור רופאים מורחב

14:00- 13:00 שיחת רופא אחראי עם המשפחות

16:00 - 14:00 קבלה ומסירת משמרת צוות הסיעודי

15:30 - 16:00 מסירת היחידה לרופא תורן

24:00 -22:00 קבלה ומסירת משמרת צוות הסיעודי

בזמן העברת משמרת הצוות עסוק ומרוכז בקבלת היחידה, ופחות פנוי לענות לטלפונים, פרט למקרים דחופים. נודה על הבנתכם.

מהו תהליך הקבלה ליחידה לטיפול נמרץ?

הקבלה ליחידה לטיפול נמרץ הינה תהליך האורך זמן, לעיתים מעל שעה.

כאשר החולה אינו יציב, פרק הזמן מתארך, ולכן תתבקשו להתאזר בסבלנות ולהמתין מחוץ ליחידה עד תום הקבלה.

במידה והזמן מתמשך, איש צוות ישתדל לצאת אליכם ולעדכן במצב המטופל. ברגע שיתאפשר הצוות יכניס אתכם ליחידה.

מהי משמעות הטיפול ביחידה?

המטופלים ביחידה לטיפול נמרץ מנוטרים באופן קפדני ולעיתים אף מונשמים. הם מחוברים למכשירי ניטור שונים באמצעות חוטים וצינורות רבים. מכשירי הניטור מחוברים למוניטורים מרכזיים הממוקמים בתחנת האחיות, בחדר רופאים ובחדר צוות, כך שכל אזעקה מופעלת, נצפית בו זמנית בכמה מקומות

היחידה לטיפול נמרץ היא סביבה רועשת בשל המכשור הרב המתריע לעתים קרובות. צוות היחידה נענה לצפצופים השונים על פי סדר חשיבות ודחיפות.

לטיפול במאושפז בטיפול נמרץ נדרש ריכוז אינטנסיבי, ולכן נודה על הבנתכם ושיתוף הפעולה בשמירה על כללי היחידה

כיצד נמנע זיהומים?

יקירכם חשוף לזיהומים בזמן שהותו ביחידה לטיפול נמרץ ולכן מומלץ, כי המבקרים ביחידה יהיו בני משפחה קרובים בלבד. כמו כן, רצוי שישהו לצד המטופל 2-3 מבקרים בלבד בו זמנית

בכל כניסה ויציאה מהחדרים יש לשטוף ידיים עם תמיסת הדסול, הנמצאת בכניסה לכל חדר

כאשר על הדלת בכניסה לחדר יש שלט אדום: "בידוד מגע" יש לוודא עם האחות המטפלת, אילו אמצעי מיגון נדרשים בטרם הכניסה לחדר

מבקרים הלובשים חלוק - אין לצאת מהחדר עם החלוק. לפני היציאה יש להשליכו לפח בחדר

בזמן הביקור ביחידה יש לשהות בתוך החדרים, אין להסתובב במסדרונות ולגשת לחדרים אחרים

עדכון משפחות

המשפחה הינה חלק בלתי נפרד מן המטופל, והטיפול נעשה בשיתוף פעולה מלא בין המשפחה לצוות היחידה

במטרה לאפשר קשר רציף ומעודכן עם בני המשפחה, אנו ממליצים למנות נציג אחד מהמשפחה שיעמוד בקשר עם צוות היחידה. אם חל שינוי חריג במצב החולה, או אם יש צורך בניתוח או הליך דחוף, ניידע את המשפחה טלפונית לאורך כל שעות היממה. כמו כן, ניתן להתעדכן טלפונית במהלך היממה לגבי מצבו של יקירכם. נבקש לא להתקשר בזמני העברת משמרת ולהקפיד על נציג שיעדכן את כל בני המשפחה

בכל משמרת מופקדת אחות המרכזת את הטיפול בכל ההיבטים. המשפחה יכולה לפנות לאחות בכל שאלה או סוגיה. האחות תפנה את המשפחה לאנשי צוות מקצועיים רלוונטיים במקרה הצורך

כל יום בין השעות 13:00 -14:00(פרט לימי שישי ושבת), מתקיימת שיחה של הרופא האחראי עם בני משפחה. בימי שישי ושבת ניתן להתעדכן בשעות השיחה עם אחראית המשמרת או האחות המטפלת ביקירכם

בימים א'-ה' בשעות הבוקר - ניתן לפנות לאחות הראשית

מתי ניתן לשוחח עם עובדת סוציאלית?

עובדת סוציאלית נמצאת בימים א' עד ה' בשעות הבוקר ביחידה. העובדת הסוציאלית תיזום שיחה עם בני המשפחה בהתאם לצרכים על מנת להכיר את המטופל ואת המשפחה המלווה ולסייע במהלך האשפוז של יקירכם. בנוסף, באפשרותכם לבקש שיחה עמה, בעניינים המטרידים אתכם או דברים בהם אתם זקוקים לעזרה. ניתן לפנות אליה באופן ישיר או דרך האחות המטפלת בחדר.

מהן ההנחיות לגבי מלווים וביקור משפחות?

לדמויות הקרובות למטופלים יש תפקיד חשוב בתהליך ההחלמה של השוהים ביחידה לטיפול נמרץ. יחד עם זאת, הטיפול בחולים מורכבים השוהים ביחידתנו דורש ריכוז מלא ועבודה מאומצת ביותר מצד הצוות המטפל. מסיבה זו מקובל בארץ ובעולם להגביל מאוד את שהייתם של הקרובים בתוך היחידות.

ביקורי משפחות יערכו בין השעות 12:00-14:00 ובין השעות 18:00-20:00 - מעבר לשעות אלה, אנו מאפשרים למטופל המאושפז ביחידה לטיפול נמרץ מלווה אחד בלבד

שהיית מלווים תוגבל לשעות 09:00-21:00 (למעט שעת העברת משמרת 14:00-16:00)

מלווה הינו בן משפחה או אדם קרוב אחר מטעמו של המטופל, אשר ישהה לצידו בשעות שבהן אין ביקור משפחות. המלווה אינו מבקר אלא בעל תפקיד חשוב ומשמעותי עבור המטופל שעיקרו להיות עם המטופל ולסייע לו בדרכים הבאות:

סיוע בפעולות פשוטות- לדוגמה הדלקה או כיבוי של טלוויזיה ואור, ניגוב פנים/ אף (בזהירות רבה, אם יש באזור צנרת או מכשור יש להתייעץ עם האח/ות המטפלת) האכלה או מתן שתייה באישור האח/ות המטפלת בלבד

הרגעה ורה-אוריינטציה - חשוב מאוד להזכיר למטופל איפה הוא נמצא ומה הביא אותו לכאן. אם יש רושם שמשהו מפריע לו - לנסות להבין מה. בני המשפחה מכירים את המטופל בעוד שלצוות הסיעודי יש ניסיון מצטבר בטיפול בחולים ביחידה, מומלץ מאוד ששני הצדדים ייעזרו זה בזה על מנת להבין בצורה הטובה ביותר מהם הצרכים של המטופל

צמצום תנועת מבקרים ועזרה בתקשורת עם מבקרים - תנועה מרובה של מלווים ומבקרים ביחידה, ובפרט במסדרון, מהווה גורם מפריע. נבקש מהמלווים לסייע לנו בצמצום תנועה שכזו מחוץ לשעות הביקור, בין היתר על ידי הסבר ותיווך ליתר בני המשפחה והמבקרים על הצורך שלנו בריכוז

ובשמירה על הפרטיות של כלל המטופלים המאושפזים. כמו כן נבקש לצמצם למינימום כניסה ויציאה של מלווים ליחידה

לצד כל זאת חשוב לזכור- הטיפול הסיעודי בחולה הוא בסמכותו/ה הבלעדית של האח/ות

המלווה מתבקש להימנע ככל האפשר מהתערבות בעבודת האח/ות

אין להזיז מטופל בשום צורה ללא תיאום עם האח/ות המטפל/ת

אין לגעת במכשור הרפואי הנמצא בחדר

האח/ות המטפל/ת קובע/ת סדר עדיפויות לפי שיקול דעתו/ה המקצועי וכאשר נדרש ממנה/ו להיות זמינ/ה לשאלות ולביקורת זה מהווה הסחת דעת ועשוי להפריע בתפקוד השוטף. מאותה סיבה, מתן מידע ועדכונים שוטפים על מצבו של המטופל ייעשה רק בשעות הביקור

על מנת לאפשר לצוות הסיעודי ריכוז מלא בעת קבלה ומסירה של משמרת ובזמני טיפולים, נבקש מהמלווה לצאת מהיחידה בין השעות 14:00-16:00 באופן גורף ובזמני טיפולים לפי סדר העבודה שייקבע על ידי האחו/ת המטפל/ת

אין כניסה למבקרים מתחת לגיל 16

על מנת לאפשר יישום מיטבי של כללים אלה, נבקש מהמטופלים וממשפחתם להקדיש מחשבה לבחירת המלווה. מדובר בתפקיד שדורש חוסן, רוגע, סבלנות ופניות. מניסיוננו כמטפלים למדנו שהאשפוז ביחידה יכול להיות גם ממושך, ולכן חשוב שתשמרו גם על כוחכם. אם צריך, בקשו את עזרתנו, וזכרו לטפל גם בעצמכם.

מה להביא למאושפז בטיפול נמרץ?

כלי רחצה (מברשת ומשחת שיניים, סבון נוזלי, שמפו, מרכך, מברשת שיער, קרם גוף דאודורנט), כלי גילוח אישיים- העדפה למכונת גילוח.

כיצד להתכונן לשחרור מהיחידה לטיפול נמרץ?

סמוך לשחרור מהיחידה, מומלץ להתארגן לשהייה ליד המטופל לאורך היממה.

בבית החולים קיים שירות אחות טיפול נמרץ - נטשה ליכט, אשר מלווה ועוקבת אחרי חלק מהמטופלים במעבר למחלקה.

יצירת קשר בין השעות 9:00-13:00 טל׳ : 053-5208141

רווחת החולה ומשפחתו

בלובי מחוץ ליחידה עומד לרשות המשפחה מטבחון הכולל מקרר, מיקרוגל ופינת קפה

ניתן לשכור חדר לינה אחד בלבד עבור כל משפחה תמורת תשלום סמלי. פרטים אצל המזכירה או אחראית משמרת

באפשרותכם לשכור חדרים במלון הממוקם בקניון בסמוך לבית חולים

בשבתות ניתן לאכול באולם טננבאום, הממוקם בקומת ביניים בבניין הישן. כל שבת יש הכנסת אורחים ויש ארוחות מסודרות

בית כנסת - בקומת הביניים ליד המעליות ומתקיימות בו תפילות בכל יום, בשבת וחג, בוקר ובערב

סניף "יד שרה" - ממוקם בקומה ת1. פועל בימים א'-ה' בשעות 10:00-14:00, טל': 02-6776260

חלוקת מזון למשפחות במהלך השבוע ע"י מתנדבי "עזר מציון". לתאום - טל': 02-5002111

הסדר חנייה – לאחר שבוע אישפוז בטיפול נמרץ ניתן לקבל אצל המזכירה לשני רכבים בחניונים הפתוחים

נציב פניות הציבור

זכותך לפנות לאחראי על פניות הציבור וזכויות המטופלים במוסד הרפואי בכל הערה, תלונה, שאלה או המלצה. זכותך לקבל ממצאים ומסקנות של בדיקת תלונתך.

המשרד פתוח בימים א-ה; בין השעות 08:00-15:00 ונותן מענה לשני בתי החולים של הדסה.

מיקום: המרכז הרפואי הדסה עין כרם - קומת ביניים (קומה 0)

טלפון: 02-6777555

פניות בכתב בלבד:

דואר: נציבות פניות הציבור, המרכז הרפואי הדסה עין כרם, ת.ד 12000 ירושלים.

מיקוד: 9112001

פקס: 02-6778665

פניה דרך אתר הדסה: www.hadassah.org.il

יש לציין את נושא הפנייה בראש המכתב, בצירוף פרטים מלאים של הפונה ומס' טלפון לחזרה.

במקרים דחופים בלבד: במשמרות ערב ולילה,

בשבת ובחג - הפנייה לנציב פניות הציבור תיעשה

באמצעות האחות הכללית.

אנו מודים לכם על שיתוף הפעולה, ומאחלים ליקירכם רפואה שלמה,

צוות היחידה לטיפול נמרץ כללי

נכתב ע״י : דר' שלי אשכנזי - אחות ראשית טיפול נמרץ כללי

רות וקסלר סמיה עליאן ודורי ארדיסון - צוות ניהולי טיפול נמרץ

עריכת תוכן: טל עצמון - מרכזת הדרכת מטופלים, המערך לאיכות ובטיחות

המידע המופיע בפרסום זה נועד להשכלה בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית ובכל מקרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי רפואי. כל הזכויות שמורות להדסה ©. אין לצלם, להעתיק ולעשות כל שימוש מסחרי מבלי לקבל אישור בכתב מאת הדסה. החוברת מנוסחת בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד אך היא מיועדת לנשים וגברים כאחד.2023 .