נגישות

החייאה ממושכת, והיא יצאה ללא פגע!

חייה של דאניה ניצלו לאחר דום לב והחייאה ממושכת, והיא יצאה ללא פגע!

דאוניה משעשע בת ה- 17 פונתה לבית החולים הדסה הר צופים אחרי שהתמוטטה לפתע בביתה כתוצאה מדום לב ואיבדה דופק. היא ניצלה מן האירוע הקשה ללא פגע – באופן נדיר לאחר החייאה של מעל חצי שעה על ידי הצוות הרפואי של מערך הלב

דאניה בת ה-17 פונתה לחדר המיון בהדסה הר הצופים על ידי משפחתה מביתה בצפון ירושלים, כשהיא ללא דופק וללא נשימה אחרי שהתמוטטה במפתיע בביתה. צוות בית החולים ביצע בה החייאה במשך מעל שלושים דקות שבסופה חזר ליבה לפעום – דבר נדיר ביותר ומעורר התפעלות בהחלט, לאחר הפרעת קצב קטלנית בלב. לאחר יממה דאניה התעוררה ולאחר אשפוז ממושך וטיפול ביחידת הלב בהר הצופים שוחררה לבסוף לביתה כשהיא במצב גופני מצוין ללא פגיעה נוירולוגית.

זיאד משעשע, אביה של דאניה מספר: "זה היה במהלך חג, כולנו היינו בבית. התעוררנו לארוחה ושמענו קול חבטה מהחדר של דאניה, רצנו במהירות וראינו אותה על הרצפה - מכחילה.

מייד הבנו שהיא במצוקה, אח שלה התחיל לעשות לה החייאה ובגלל שפחדנו לבזבז זמן והחלטנו לפנות אותה בעצמנו לבית החולים כי כל דקה חשובה.

אחד הבנים שלי נהג ובמהלך כל הנסיעה המשכנו את ההחייאה בלי להפסיק, פשוט כל הנסיעה. הכבישים היו ריקים בגלל השעה המוקדמת והגענו במהירות לבית החולים הדסה הר הצופים.

תוך דקות היו בחדר עם דאניה בין 10-15 אנשי צוות, הבינו מייד את גודל האירוע הקשה. הניטור של הלב הראה קו ישר, הלב שלה הפסיק לפעום. הרופאים ושאר הצוות הרפואי פעלו בלי להשתהות כדי להחזיר אותה לחיים, נלחמו שם כמו אריות. אחרי יותר מחצי שעה שהרגישה כמו נצח, הלב שלה חזר לפעום, זו הייתה התרגשות שאי אפשר להסביר, הצילו לי את הילדה, החזירו אותה לחיים".

ד"ר גיל דגן, רופא במחלקה הקרדיולוגית והרופא המטפל של דאניה מספר: "דאניה הגיעה אלינו לחדר המיון לפנות בוקר, ד"ר עקיבא ברין קיבל אותה והזעיק אותי ואת ד"ר מואמן עבאסי, רופא במחלקה הפנימית בבית החולים.

כשהגענו זיהינו שמדובר בהפרעת קצב קטלנית בלב. התחלנו בהחייאה אינטנסיבית תוך מתן שוקים חשמליים וטיפול תרופתי, ולשמחתנו אחרי מעל 30 דקות של החייאה במיון הצלחנו להחזיר לה דופק והעברנו אותה לביצוע בדיקות מקיפות על מנת לברר מה גרם לליבה להפסיק לפעום. בנוסף העברנו אותה תהליך של קירור - שנועד למנוע או למזער עד כמה שניתן פגיעה מוחית. מדובר בתהליך של הורדת חום הגוף באופן מבוקר, על מנת לאפשר לגוף לרדת למינימום תפקוד ולמוח זמן החלמה.

ההתאוששות שלה מהטיפול האינטנסיבי הייתה מאוד מהירה, תוך פחות מ 48 שעות הצלחנו לגמול אותה מהנשמה מלאכותית ומספר שעות אחרי – היא כבר התחילה לתקשר עם משפחתה. זה בהחלט לא דבר שכיח!

דאניה ספורטאית וזה ניכר מאוד בתהליך ההחלמה שלה. אין לה עבר משפחתי ידוע של מחלות לב והסיטואציה מאוד הבהילה את בני משפחתה ואותה.

לפני ששוחררה השתלנו בגופה מכשיר מתוחכם שנקרא ""S-ICD, זהו מכשיר מאוד חדש ומתקדם שנועד להגן עליה במידה וליבה ייעצר שוב. זהו דפיברילטור קטן שמנטר את פעילות הלב בכל רגע נתון, ובמידה ומזהה הפרעת קצב, כמו זו שהייתה לדאניה, הוא מיד נתן שוק חשמלי בכדי להפסיק באופן מידי את ההפרעה המסוכנת. הייחוד במכשיר ה S-ICD לעומת מכשירים ישנים יותר הוא שהמכשיר מושתל תת עורית ללא אלקטרודות שמוחדרות אל תוך הלב".

"כשמגיעה בחורה צעירה למיון עם דום לב זה מאוד מטלטל, והתפקיד שלנו הוא לדאוג להחזיר אותה לחיים עם מינימום נזק מהאירוע - פיזית ונפשית, על מנת שתוכל להתאושש במהירות האפשרי" .

ד"ר דגן מציין כי הסיבה המרכזית לדום לב היא הפרעת קצב הנקראת "פרפור חדרים", המגיעה בפתאומיות וגורמת למי שלוקה בה להתמוטט תוך מספר שניות. "הדקות הראשונות בהחייאה הן חשובות ביותר, וכאשר ההחייאה מבוצעת ביעילות סיכויי ההישרדות עולים משמעותית - והסיכוי לנזק מוחי קטן.

ההחייאה הטובה שאחיה התחיל לבצע לה באופן מיידי, הפינוי המהיר לבית החולים ותגובת הצוות כאן בהר הצופים, הצילו את חייה ומנעו נזק לטווח ארוך, כך שכרופא אני קורא לכולם לעבור קורס החייאה כדי לדעת איך לתפקד בכאלו מקרים.

"כעת, מדגיש הקרדיולוג, "חשיבות רבה גם להעמקה והבנה של נסיבות האירוע. דאניה עברה בדיקות מקיפות להערכת מצבה ולבירור הסיבה להפרעה הקטלנית, ויחד עם משפחתה הופנתה לביצוע בדיקות גנטיות במסגרת המרפאה לקרדיו -גנטיקה בהדסה עין כרם. זה בירור שיכול להציל את חייהם של שאר בני המשפחה ואנו רואים בזה חשיבות עליונה".

זיאד אביה של דאניה מסכם: "מהרגע בו הגענו למיון הבנו שיש צוות שנלחם על החיים של הבת שלי ועושה הכל בלי לוותר כדי שהיא תהיה פה. אחר כך, כל תקופת האשפוז הוכיחה את עצמה בדיוק ככה, עם צוות בית החולים שהיה מקצועי ואנושי, ודאג לעדכן ולהעביר מידע באופן קבוע למשפחה. היינו בתמונה כל הזמן. הרופאים אמרו לי מה הם עושים, ואיך הם עושים, כל יום, זה נתן לנו המון ביטחון. הכינו אותנו לתרחישים הטובים והפחות טובים ו היום כשאנו רואים את הילדה שלנו על הרגליים אנחנו מבינים שזה פשוט הצלחה בזכות הטיפול המסור והמקצועי שלהם! אני מודה לכולם ובמיוחד לד"ר גיל דגן שהיה שם בשבילנו בכל רגע נתון".